Når man trener ute om vinteren: Klær etter vær!

En del av lagene våre skal trene ute i vintermånedene. Det går helt fint, så lenge banen er fri for snø og is – og man kler seg riktig. Klær etter vær! Da gjør det ikke om det er noen minusgrader eller at det snør og blåser litt. Tommelfingerregelen er enkel: Kle de som om du skulle gå på ski, unntatt skoene.

Til hjelp for dere som skal trene ute i vinter – og for foreldre som skal skaffe klær og passe på at poden er riktig kledd – kan vi gi disse rådene:

  • Ull innerst, dvs. stillongs og langermet ulltrøye (bildet til høyre). Man får kjøpt sett med bukse og trøye for en rimelig penge på sportsbutikkene, særlig om man passer på når de har tilbud. Ull puster, frakter ut fuktighet og holder kroppen. Dessuten trenger man ikke vaske ulltøy så ofte, ikke en gang om man har svettet mye i dem.
  • Fleecegenser eller -jakke på overkroppen, utenpå ulltrøye.
  • Vind- og vanntett treningsbukse; helst ikke joggebukse i bomull eller syntetisk. Disse blir fort våte, og det blåser tvers gjennom dem.
  • Vind- og vanntett treningsjakke.
  • Tykk vinterjakke utenpå. Den kan evt. være på når man varmer opp, og så tar man den av når man begynner å trene. Jakka tas på igjen med det samme man er ferdig med å trene, eller hvis man blir stående stille en periode (f.eks. hvis man sitter som innbytter i perioder under kamper)
  • Gjerne litt tykkere strømper enn vanlig. Dagens fotballsko er av syntetisk materiale og holder ikke på varmen i det hele tatt. Ta på fotballsko når man starter treninga, og bytt tilbake til skikkelige vintersko med det samme treninga er over.
  • Lue og votter/hansker. Et par skihansker av den lettere typen er fine å trene fotball med.

Huskeregel 1: Hvis man begynner å fryse på ørene, hendene eller føttene, fryser man snart i hele kroppen.

Huskeregel 2: Når man blir svett på trening, må man pakke seg godt inn etter treninga og til man kommer hjem og kan dusje og få tilbake varmen. Blir man stående eller gående svett lenge før man får skiftet, blir man raskt forkjølt.

Huskeregel 3: Når temperaturen blir ned mot minus 10 og verre, anbefales det ikke å trene ute. I hvert fall ikke hvis det er vind og man skal trene hardt. Da avlyser vi treninger.