Her vil du finne mer utfyllende informasjon om hva man må huske på og hva som er viktig å vite når man trener barn 10-12 år.
Utøverne er fortsatt i den motoriske gullalderen, men utviklingen av motorikk og koordinasjon går raskere. I denne aldersgruppen skal alle spillere bli kjent med og ha øvd på de tekniske og taktiske elementene som kreves for å spille senior-fotball. I denne perioden er vi fortsatt i ferdighetsperioden, men går etter hvert over i «Lære å trene»- perioden. I løpet av denne perioden skal man utvikle evnen til å gjennomføre systematisk trening med langsiktige mål. Øvelsene i treningshverdagen skal utfordre spillerne og man skal motivere for egentrening.
Det kan settes større krav til holdninger – både i forhold til oppmøte, riktig bekledning, oppmøte, gjennomføring og konsentrasjon.
Taktisk skal det utvikles større forståelse rundt hva som er hensiktsmessig og riktig utførelse i selve fotballspillet.
Kjennetegn i aldersgruppen
- Empatiske evner er godt utviklet
- Mer bevisst på omgivelsene rundt seg – Hva andre sier, gjør, presterer etc
- Mer opptatt av egne og jevnaldredes prestasjoner
- Anerkjennelse fra voksne og jevnaldrende står sentralt for å bidra til positiv utvikling
- De fysiske forutsetningene er på topp før puberteten slår inn
- Er godt mottagelige for verbale tilbakemeldinger
Overordnede målsetninger for aldersgruppen
- Skape en god treningskultur blant spillere, og en prestasjonskultur i lagene
- Spillere skal komme for å trene, ikke for å bli trent
- Innføre større grad av holdninger, disiplin, toleranse og respekt gjennom felles regler for hvert lag
- Skape forståelse av samspill
- Flere foreldre skal involveres i ulike roller i støtteapparatet
- Faste rammer skal følges av spillerne
- Fokusere på viktigheten av egentrening /uorganisert trening
Målsetninger
Sportslige målsetninger for aldersgruppen
- Beherske og begynne å automatisere kroppsbeherskelsen
- Beherske og automatisere ballkontrollen
- Beherske vendinger med innside, utside, såle, Cruyff-vending, overstegs-vendinger, kroppsvendinger
- Bruke spillbasert tilnærming til å motivere og utvikle spillerne
- Videreutvikle finter – «Zidane-finte», Innside-utside, tofotsfinte etc
- Medtak og mottak med begge bein, bryst og hode – både høye og lave baller
- Utvikle pasningsreportoar – Kortpasning, langpasning – med innside, vrist, utside, hælspark,
- Utvikle pasninger i bevegelse og på førstetouch
- 1 vs 1 ferdigheter – offensivt og defensivt; Gode dribleferdigheter og god posisjonering i forsvarsarbeid
- Videreutvikle heading – på mål, vekk fra mål og til motspillere
Taktiske målsetninger for aldersgruppen
- Videreutvikle romforståelse for å få ball og skape rom
- Forstå hensikten med retningsbestemt medtak
– For å skape rom (dybde og bredde)
– For å få ball - Lære om motsatte, påfølgende og samtidige bevegelser
- Lære om å vende spill for å skape ubalanse hos motstander
- Lære om omstillingsfasen – Forsvar/Angrep og Angrep/Forsvar
- Lære om balanse i forsvar – Avstand mellom spillere i ledd og mellom ledd
- Lære forskjeller mellom sone- og markeringsforsvar
- Lære om bevegelser i boks ved dødballer – frispark og cornere
- Videreutvikle handlingsvalgene – Når er det hensiktsmessig å sentre, drible og skyte?
- Videreutvikle handlingsvalg uten ball – Hvilket rom skal man angripe/forsvare? Hvilken bevegelse er lur å gjøre nå?
- Videreutvikle 1 vs 1 ferdigheter defensivt og offensivt – Sette det sammen i en lagkontekst
Motoriske og fysiske målsetninger for aldersgruppen
- Automatisere de motoriske ferdighetene (Samspill mellom hjerne og kropp)
- Allsidig motorikk og koordinasjon
- Beherske mer avanserte øvelser der det kreves samspill mellom ball og bevegelse
- Beherske mer avanserte øvelser der det kreves flere operasjoner, f.eks. ben og hode
Treningsøkta – Prinsipper og øvelser
Treningsøktene er inspirert eller tatt ut ifra NFF sin egen skoleringsplan «treningsøkta». Øvelsene som er beskrevet er veiledende for trenere i barnefotballen, men det er også lov å finne egne øvelser på «treningsøkta.no». Det viktigste er at du som trener ser verdien og læringsmomentene i hver øvelse slik at det foregår læring under hver øvelse. I denne aldersgruppen kan man legge inn mer konkurransepregede og taktiske elementer i treninga. Husk at det likevel er læring og utvikling som skal være i fokus.
Treneren kan med fordel ha mer tydeligere temaer for hver økt. Legg inn temaer som «Angrep», «Forsvar», «Omstilling» i de taktiske øvelsene, men fortsett i stor grad å fokusere på enkeltspilleren og utvikling av individet på fotballbanen.
Øvelsesbank
Se treningsdagbok for aldersgruppen 10-12 år